Nyheter  Tirsdag 23. januar 2024

Kurskalender

Musikkrådet i Norsk Sangerforbund vil i samarbeid med distrikt og kor avholde landsomfattende kurs som alle kan melde seg på. Ta kontakt med norsksangerforbund@gmail.com for mer informasjon om kursene. Les mer om kurs og opplæring HER.

Planlagte kurs i 2024.

Deltager-avgift for kurs i regi av NSF er kr 150,- pr kursdag/ kontonr. 9001 06 08650.

• Bergen, 13.04.2024 Kl 10.00-16.00 - Kropp og Klang med Maria Berglund - Stemmespesialisten.
    Sted: Sælen kirke. Adresse: Vardeveien 9, 5141 Fyllingsdalen
    Maria Berglund, også kjent som Stemmespesialisten, kommer tilbake til ny seminardag med Del 2 der vi får enda mer innsikt i hvordan stemmen fungerer. Vi får se tegninger og video av stemmen fra innsiden for å forstå bedre både ulike stemmetyper, ulike sjangre og lyduttrykk. Vi får lære flere øvelser, noen for kroppen og noen for selve stemmeinstrumentet. Maria guider oss i hvordan vi kan overføre øvelsene til sangene vi synger, med humor, engasjement og nordnorsk gnist! Hun lover gode verktøy til å holde stemmene våre friske, sunne og velfungerende hele livet, og tiltro til at nettopp DIN stemme er verdt å høres - og ta vare på. Påmelding: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScZVVo_8tlW7gE1tlIMH1q-fDjEn9hyIET6iI8Kfvn-RGHQaQ/viewform Påmeldingsfrist: 21.03.2024
  • Oslo. September 2024 - Et annerledes perspektiv på stemmebruk med Marius Holt. Marius Holth er utdannet sanger og sangpedagog fra Complete Vocal Institute i København. Han har undervist sang både til begynnere og profesjonelle siden år 2000, og jobbet med kor, vokalensembler, teatergrupper og firmaer over hele Norge. Nå er han ansatt som sangpedagog ved Teaterhøyskolen, Oslo, holder seminarer for kor og andre ensembler, i tillegg til å undervise STEMMEKRAFT sangkurs. Marius har 3-årig diplomstudie som sanger og Complete Vocal Technique sangpedagog, i tillegg til 1-årig diplomkurs for profesjonelle sangere. Marius har også studert på Roy Hart-teateret i Frankrike og «Stemmen bak stemmen» i Oslo.
  • Østfold, 07.09.2024 - Barne/Ungdomskorseminar med Marianne Tovsrud Knutsen
  • Trondheim, 14.09.2024 - Notelære med Synnøve Sætre Hveem
  • Bergen, 21.09.2024 - Presentasjon og Formidling med Ingrid Danbolt
  • Notodden, 23.11.2024 -Kurs i sangteknikk med Øystein Fevang

Avholdte kurs 2023/2024:

1. Oslo/Romerike 17.03.2024 kl 11.00-16.00, Kampen menighetshus, Normannsgata 5Notelære med fokus på rytmer med instruktør Synnøve Sætre Hveem fra Norges Musikkhøgskole. Lær deg noter - fokus: Rytme! : Det er aldri for sent å lære noter! Dette kurset er for deg som har lite eller ingen erfaring med notelesing, og ønsker å lære og utvikle deg rundt dette området. Vi fokuserer på rytmelesing, jevn puls, understrøm og å kjenne rytmene i kroppen. Hovedmålet med kurset er å gjøre teori og notekunnskap til et nyttig verktøy for korsangere, noe som vil lette arbeidet med både innstudering og egenøving. Kurset fletter teori og praksis nøye sammen, og sikter inn mot den praktiske bruken av noter i korsammenheng. Dette vil du ikke gå glipp av! Velkommen til en gøy lærerik dag.(ta gjerne med blyant å papir/ ev notepapir hvis du har)
  • Nettkurs, 16.03.2024 Kl: 11.30-ca.13.00. Kurs i enkel regnskapsføring med kasserer Kari Buer, for eksempel i Excel, samt litt om MVA-kompensasjon og regelverket for dette, tilbys kasserere/ledere i korene/distriktene i Norsk Sangerforbund på nyåret 2024. fra klokken 11:30-ca.13:00 send din påmelding på epost til buerkari@gmail.com ( deretter blir dere invitert inn på Teams).
  • Oslo, 10.02.2024 kl 10:00 til kl. 16:00. Kampen menighetshus, Normannsgata 55. Workshop med Eivind RossowEivind er utdannet som sangpedagog ved Barrat Due Musikkinstitutt og videreutdannelse på Musikkhøysskole. Han har lang og bred erfaring både som sangpedagog, logoped, komponist og utøvende sanger. Har opptrådt i inn og utland, bla. Royal Court Theatre i London og underviser i mange ulike sjangre som f.eks. klassisk, musikaler, jazz, pop, viser, R&B, Rock. Sammen med Eivind skal det trenes på å finne den naturlige stemme og klang, register og mix/passaggio i stemmen, avspenning, arbeid med kropp, pust og stemme, samt trene opp formidling slik at man når ut til publikum med sitt budskap. Dette vil du ikke gå glipp av! Velkommen til en gøy lærerik dag. Det serveres enkel suppe til lunsj, frukt, kaffe og te inkludert i prisen! Pris kr. 150.- pr. pers. (inkl lunsj)Innbetales samlet fra hvert kor, ev enkeltvis innen kursstart til: Norsk Sangerforbund kontonr.: 9001 06 08650. Påmelding innen mandag 5. februar 2024! Påmelding: https://docs.google.com/forms/d/1Pf64ZJmR2sXh40MN_ypYRVfYyye2_mCIbJFDAHmQJnw/edit
  • Bergen 10.02.2024 kl. 10:00 – 15:30 STED: Fyllingsdalen Videregående Skole, Shetland-Larsens vei 23Notelære med Instruktør er Synnøve Sætre HveemLær deg noter: Det er aldri for sent å lære noter! Dette kurset er for deg som har lite eller ingen erfaring med notelesing, og ønsker å lære og utvikle deg rundt dette området. Hovedmålet med kurset er å gjøre teori og notekunnskap til et nyttig verktøy for korsangere, noe som vil lette arbeidet med både innstudering og egenøving. Egenandel kr. 150.- innbetales til Norsk Sangerforbund kto. 9001 06 08650 av hver enkelt deltaker eller samlet per kor. Påmeldingsfrist: 25.01.2024. Påmeldingskjema: https://docs.google.com/forms/...Ta med vannflaska di og en god lunch!
  • Tromsø, 2-dagers kurset - Kropp og Klang med Maria Berglund - Stemmespesialisten. Lørdag 3 og søndag 4 februar 2024Kl 10-16.30/15.30Maria Berglund, også kjent som Stemmespesialisten, har satt sammen et seminar der vi får innsikt i hvordan stemmen fungerer. Vi får se tegninger og video av stemmen fra innsiden for å forstå bedre både ulike stemmetyper, ulike sjangre og lyduttrykk. Vi får lære flere øvelser, noen for kroppen og noen for selve stemmeinstrumentet. Maria guider oss i hvordan vi kan overføre øvelsene til sangene vi synger, med humor, engasjement og nordnorsk gnist!Hun lover gode verktøy til å holde stemmene våre friske, sunne og velfungerende hele livet, og tiltro til at nettopp DIN stemme er verdt å høres - og ta vare på.
  • Rjukan/Telemark 6 og 7.januar 2024 - Rjukanhuset. Kl 10.30-16.30/11.00/16.00Start det nye året med en innholdsrik helg på Rjukan.Lørdag 6. januar vil Maria Berglund, også kjent som Stemmespesialisten, har planlagt en seminardag der vi får innsikt i hvordan stemmen fungerer. Vi får se tegninger og video av stemmen fra innsiden for å forstå bedre både ulike stemmetyper, ulike sjangre og lyduttrykk. Vi får lære flere øvelser, noen for kroppen og noen for selve stemmeinstrumentet. Maria guider oss i hvordan vi kan overføre øvelsene til sangene vi synger, med humor, engasjement og nordnorsk gnist! Hun lover gode verktøy til å holde stemmene våre friske, sunne og velfungerende hele livet, og tiltro til at nettopp DIN stemme er verdt å høres - og ta vare på.Søndag7. januar vil Tiril Pharo bevisstgjøre og inspirerere oss som står foran ett publikum. Tirll er skuespiller, regissør, dramatiker og teaterlærer og denne søndagen vil hun ha fokus på lek, improvisasjon, tilstedeværelse og samarbeid. Vi vil denne dagen gjøre øvelser som ufarliggjør det å stå på scenen, og hjelpe oss å finne ut hva vi synger og hvorfor vi skal synge det.
  • Østfold, 18.november, Fredriksten Hotell i Halden, Kl 10.00-16.00 - Rytme og formidling med Marianne Tovsrud Knudsen. Marianne Tovsrud Knutsen er allsidig korleder, arrangør, musiker og sanger. Hun har mange års erfaring som kordirigent innen rytmiske sjangre og har skrevet utallige korarrangement for kor og vokalgrupper.Hun har en master i Rytmisk korledelse fra RAMA Vocal Center i Aalborg og har spesialisert seg innen kor, vokal folkemusikk og improvisasjon. Mariannes økter starter alltid «på gulvet»; i ring med fokus på rytme og groove, stemme og kropp - og det å jobbe «på øret» med utgangspunkt i metodikken «The Intelligent Choir» (TIC). TIC-metodikken er utrolig funksjonell og kan brukes på alle nivå og i alle typer korgrupper. Dette er en god, leken og morsom måte å lære musikk på. Med fellesskap, flyt og sangglede som utgangspunkt jobber vi med circle songs, live-arrangering og improvisasjon for å styrke sangernes musikalske ferdigheter. Dette er også hensiktsmessige verktøy i arbeid med ulike sjangre og de fire fokusområdene rytme, klang, intonasjon og formidling.
  • Bjøråsen skole på Romsås, Sverre Iversens vei 37. Lørdag 14. oktober 2023 kl. 12- 17- Norsk sangerforbund og Oslo arbeidersangerforbund inviterer til kurs i presentasjon og formidling med Tirill Pharo og Kornelia Melsæter. Tiril er skuespiller, regissør, dramatiker og teaterlærer. Hun vil bevisstgjøre og inspirere oss som står foran ett publikum. Tirill har fokus på lek, improvisasjon, tilstedeværelse og samarbeid. Vi vil denne dagen gjøre øvelser som ufarliggjør det å stå på scenen, og hjelpe oss å finne ut hva vi synger og hvorfor vi skal synge det. Tirill og Kornelia har begge hatt flere kurs for Norsk sangerforbund og har fått bare positive tilbakemeldinger. Kurset egner seg for alle sangere som står på en scene i ny og ne, både med liten korerfaring og med lang korerfaring.
  • Bergen, 2. september - Småsalen, Fana Kulturhus, kl. 10:00 til kl. 16:00 (ta med deg en god lunch, kaffe og vannflaska di)Pris kr. 150.- pr. pers. innbetales til Norsk Sangerforbund kto. 9001 06 08650. Maria Berglund, også kjent som Stemmespesialisten, har planlagt en seminardag der vi får innsikt i hvordan stemmen fungerer. Vi får se tegninger og video av stemmen fra innsiden for å forstå bedre både ulike stemmetyper, ulike sjangre og lyduttrykk. Vi får lære flere øvelser, noen for kroppen og noen for selve stemmeinstrumentet. Maria guider oss i hvordan vi kan overføre øvelsene til sangene vi synger, med humor, engasjement og nordnorsk gnist! Hun lover gode verktøy til å holde stemmene våre friske, sunne og velfungerende hele livet, og tiltro til at nettopp DIN stemme er verdt å høres - og ta vare på. Påmelding via denne linken: Påmelding sangerkurs i Bergen. Påmeldingsfrist: 24.august 2023
  • Trondheim, 22. april - kl. 10:00 til kl. 16:00, Åsveien Skole - Klang og kropp med Maria Berglund. Velkommen til en spennende dag med Maria Berglund - Stemmespesialisten. Lidenskapen og nysgjerrigheten rundt stemme, kropp og psyke og hvordan disse henger sammen, er drivkraften bak firmaet Stemmespesialisten. Maria og bedriften hennes har raskt fått ord på seg for å være et av få steder i Skandinavia man kan få helhetlig og konkret hjelp med stemmeproblemer og deres ulike årsaker. Hun har også en lang kundeliste med artister på høyeste nasjonale og internasjonale nivå, fra alle grener av musikk- og teaterliv. Målet er å kunne gi enhver sanger eller skuespiller, amatør eller proff, uhindret tilgang til sitt fulle kunstneriske potensiale. Ta med deg en god lunch, kaffe og vannflaska)
  • Østfold, 11. mars - Kl 10.30-16.00 I Fredrikstad Sangerhus - Foredrag og workshop om Rekruttering i kor, med spesielt fokus på mannskor/herrestemmer med Ingrid Danbolt.
  • Oslo, 12. mars - Kl 10.00-15.00 på Kampen menighetshus. Normannsgata 55, Oslo - Notelære med Instruktør er Synnøve Sætre Hveem, ved Høgskolen i Innlandet.Lær deg noter: Det er aldri for sent å lære noter! Dette kurset er for deg som har lite eller ingen erfaring med notelesing, og ønsker å lære og utvikle deg rundt dette området. Hovedmålet med kurset er å gjøre teori og notekunnskap til et nyttig verktøy for korsangere, noe som vil lette arbeidet med både innstudering og egenøving.
  • Tromsø, 25 og 26. februar -Kl 11.00-17.00 Withs plass, BUL huset - Kurs i Rytme, klang og fremførelse med Øystein Fevang. Egenandel kr 150,- pr dag. Påmelding på e-post til Jørn Fjellsaune: Epost/ 97 04 72 41
  • Oslo, Grorud Samfunnshus - 15. oktober kl 11.00-16.00 med Øystein Fevang. Generell Sangteknikk, intonasjonstrening, overtonesang er temaene som Øystein vil jobbe med denne helgen.
  • Østfold/Halden, Fredriksten Hotell - 22 og 23 oktober - kurs i sangteknikk med Maria Berglund. Maria vil veksle mellom teori, kroppslige og musikalske øvelser. Du kan forvente en helg med latter, ny kunnskap og nye bekjentskaper. Meld dere på til: Wenche Nilsen i Østfold Sangerforbund: Epost Wenche senest 1. oktober
  • Skien, Gjerpen Menighetshus - 5 november kl 10.00-16.00 - kurs i "Rytme og Sangteknikk" med Marianne Tovrsud Knutsen. Marianne har utdanning i Rytmisk Korledelse i Danmark og har mange års erfaring som kordirigent innen rytmisk sjanger. Meld dere på til Unni Eldrup innen 15. oktober.
  • Telemark, 16. September - KFUM/KFUK-huset, Skien. Holbergsgate 3. Kl 11-16. Kurs i presentasjon og formidling med Tirill Pharo. Tiril er skuespiller, regissør, dramatiker og teaterlærer. Hun vil bevisstgjøre og inspirerere oss som står foran ett publikum. Tirill har fokus på lek, improvisasjon, tilstedeværelse og samarbeid. Vi vil denne dagen gjøre øvelser som ufarliggjør det å stå på scenen, og hjelpe oss å finneut hva vi synger og hvorfor vi skal synge det.
  • Avlyst
    Telemark, 25. mars - Kl 10.00-15.00. Skolandhuset, NotoddenRytme, klang og fremførelse med Marianne Tovsrud Knudsen. Mariannes økter starter alltid «på gulvet»; i ring med fokus på rytme og groove, stemme og kropp - og det å jobbe «på øret» med utgangspunkt i metodikken «The Intelligent Choir» (TIC). TIC-metodikken er utrolig funksjonell og kan brukes på alle nivå og i alle typer korgrupper. Dette er en god, leken og morsom måte å lære musikk på. Meld dere via mail til Unni Eldrup eller Tlf: 917 31 081